A hatvanas években – A romák által létrehozott művészeti produktumok

2024. szeptember 20.
A hatvanas években - A romák által létrehozott művészeti produktumok

Hallgasd élőben!

Élő streaming

A hatvanas években a romák által létrehozott művészeti produktumokat még kizárólag nem roma teoretikusok vizsgálták mint „naiv művészetet”, és elfogadott nézet volt, hogy nincsenek roma alkotók. Már a romák művészi megjelenítése is a többségi művészek monopóliumának számított. Ezzel szemben született meg a roma alkotók igénye, hogy legyen lehetőségük munkáik bemutatására, katalogizálására, raktározására és arra, hogy a kulturális örökséget a közösség számára folyamatosan hozzáférhetővé tegyék. Interjú készült Junghaus Tímea roma művészettörténésszel.

„Anyukám nevelt fel, mert az apukám egyéves koromban eltűnt. Szintó cirkuszos családból származott, ő volt az első, aki letelepedett. A válás után a VIII. kerületben laktunk a Tömő utcában, ami nem volt elit negyed, mégis hófehér bútoraink voltak és hófehér vászonruhácskában játszottam a Tömő utcai játszótér homokozójában. Én voltam a mamám életének az értelme, és mindent úgy csináltam, ahogy ő akarta.”-meséli Tímea.

Szerinte egy művészettörténész számára nagyon fontos, hogy tisztában legyen mindenféle technikával. Később került aztán az egyetemre, amit 1993-tól 2005-ig végzett. „18 évesen fogalmam sem volt arról, hogyan kell egyetemre járni, ráadásul ez egy nagyon elit szak volt, ahol az értelmiségi családok lányai tanultak. Nagy hátránnyal indultam. Gyerekkorom óta kortárs művészettel akartam foglalkozni, erre ott voltak az ókori és bizánci tanegységek, meg a középkori építészetvizsgák. Nem éreztem jól magam, úgyhogy rövidesen munkát kerestem. 2002-ben aztán az anyukám besétált az irodámba, bezárta az ajtót, és azt mondta, hogy most pedig visszamegyek az egyetemre és szerzek diplomát.Visszamentem és megcsináltam két félév alatt a huszonhat hátralévő tanegységet.”-folytatta.Elmondása szerint a roma művészeten és kultúrán keresztül vesszük fel a harcot a sztereotípiákkal. Sok a tragikus emberi sors a roma művészek körében, ezen túl pedig roma művésznek lenni kétélű kard. Vannak olyan alkotók, akik azt mondják, hogy nem akarják roma művészként meghatározni magukat, mert az egyetemes művészet részei.

Fotó: Pexels.com