Karika fülbevalók, virágos minták, színdús, bő pliszírozott szoknyák, ketrincák, kendők – ezek nem csak ma, hanem évszázadokkal ezelőtt is jellegzetes roma viseletnek számítottak

Hallgasd élőben!
Karika fülbevalók, virágos minták, színdús, bő pliszírozott szoknyák, ketrincák, kendők – ezek nem csak ma, hanem évszázadokkal ezelőtt is jellegzetes roma viseletnek számítottak. Roma közösségek a világ minden táján élnek, ami közös bennük, hogy az öltözködési kultúrájuk rendkívül színgazdag, hiszen az indiai gyökerekből táplálkozik, ám mint megtudtam, akad azért kivétel is. A Roma Kultúra Napja alkalmából Varga Erikával, a Romani Design alapítójával beszélgettem ruhákról, szépségápolásról, szépségideálról, hagyományokról, szimbólumokról és azok fontos üzeneteiről.
Varga Erika olyan családban nőtt fel, ahol a roma viseleti hagyományok mindig is jelen voltak, nagymamája, nagynénje és anyukája is maga varrta a ruháit, ráadásul édesanyja ruhatárának csodájára jártak. Ezekből inspirálódva hozta létre a Romani-t, egy nemzetközileg is egyedinek, különlegesnek számító márkát, melynek célja a tradíciók újraélesztése. Erika küldetésének tekinti, hogy ezt az örökséget továbbadja és a divat segítségével hidat teremtsen a kultúrák között, segítse a romák társadalmi integrációját. Nem csak ruhát tervezek, hanem vizuális üzenetet gyártok. Sokan azért igyekeznek elhagyni az identitásuk fontos elemeit, hogy szerethetővé váljanak, de ez egy kényszerlépés és szerintem tévút. Nekem az segített az önelfogadásban, hogy megőriztük a családomban a tradíciókat, ettől tudtam magamat pozícionálni a világban. Szeretném, ha a roma nőkről kialakult kép radikálisan megváltozna a magyar társadalomban. Ha meg is jelennek a médiában, a róluk szóló hírek sokszor sztereotípiákra épülnek: a roma nőket gyakran ábrázolják egy férfiközpontú társadalom áldozataiként vagy mélyszegénységben élő kiszolgáltatott emberként. Ritka, hogy maguk a roma nők mesélnek saját történetükről, úgy ahogyan szeretnének” – mondja Varga Erika, a Romani Design ötletgazdája. Ezért idén Erikáék a Nemzetközi Roma Nap alkalmából négy roma nőt kértek fel, hogy kedvenc Romani darabjaikba öltözve álljanak modellt, és meséljenek arról, mit jelent számukra saját cigány és női identitásuk. Erika gyerekkorából, tradíciókövető családjából hozza magával a Romani Design termékekre jellemző változatos formákat és gazdag színvilágot. Küldetésének tekinti, hogy ezt az örökséget továbbadja és a divat segítségével teremtsen hidat kultúrák között. A divat, mint a társadalmi párbeszéd kortárs eszköztára jelenik meg az általa tervezett kollekciókban- a termékek közül már számos darab része múzeumok állandó gyűjteményeinek, szerepelnek tárlatokon és tudományos publikációkban. A divattervezésen túl az oktatás és szociális tevékenység tölti ki Erika mindennapjait. Számos tanodai foglalkozás és kreatív műhelymunka házigazdájaként saját mentorálási módszertannal segíti a tehetséggondozó programon részt vevő roma gyerekek és fiatalok kulturális identitásának, önbizalmának erősödését és pályaválasztását szakmai workshopokon, gyakornoki programokon és saját a márka ösztöndíjprogramjának segítségével.
Fotó: Pexels.com
További híreink
2025. december 17.
Idén először rendezik meg a Dukhora Fesztivált
2025. december 17.
„Él még a parázs" – Szakmai konferenciát tartottak a roma tánckultúráról Felsőcsernátonban
2025. december 17.
Tanulásra ösztönzik a roma fiatalokat
2025. december 17.
Cigányság – együttélés a múltban és jelenben, értékek és sztereotípiák, kisebbségi lét és beilleszkedés
2025. december 17.
Fafaragással az oláh és a magyar cigányok nem foglalkoznak
2025. december 11.
A Cigány Szív Egyesület Mikulás-napi rendezvénye a Művelődési Házban