Idén 4. alkalommal rendezik meg az országos cigány néptánc és népzenei versenyt

2024. december 3.
Idén 4. alkalommal rendezik meg az országos cigány néptánc és népzenei versenyt

Hallgasd élőben!

Élő streaming

Idén 4. alkalommal rendezik meg az országos cigány néptánc és népzenei versenyt az általános iskolás diákok számára Pécsen. A Nemzetiségi-Roma Módszertani, Oktatási és Kulturális Központ (NEROK), a Gandhi Gimnázium Alapfokú Művészeti Iskola közreműködésével idén negyedik alkalommal országos cigány néptánc és népzenei versenyt rendez általános iskolás diákok számára Pécsen december 4-én, 9 órától. A néptánc a hagyományőrzés egyik fontos eleme. A verseny célja a hagyományőrzés, valamint az autentikus cigány néptáncok és népzene kultúrájának megőrzése. Az idei évben is nagyszámú jelentkező méri össze ügyességét és tehetségét, közel 80 fő általános iskolás gyermek, összesen 40 néptánc és népzenei produkcióval készül. A versenyre több megyéből is érkeznek fiatal táncosok, Baranya mellett Bács-Kiskun, Somogy, Tolna és Zala is képviselteti magát.

A cigányok tánckultúrájának viszonylagos egységéről csak kisebb területeken belül lehet szó, mert tánckincsük regionálisan módosulva kapcsolódik a befogadó népekével, s rendszerint e népek régibb hagyományait alakítják sajátos előadásmódjuk szerint. A Balkánon a lánctáncok régibb formáinak s bizonyos rituális táncoknak a hordozói. A Kárpát-medencében szóló férfi- és páros táncok, valamint fegyvertáncok archaikus formáinak őrzői, alakítói, vagyis tánckincsük alapvonásaiban igazodik az itt élő népek eléggé egyívású régi táncaihoz. Törzsek vagy foglalkozások szerint legfeljebb a tánchagyományok őrzésének intenzitása, asszimilációjuk foka szerint vannak kisebb különbségek. Tánckultúrájuk regionális eltérései inkább a helyi parasztlakosság táncainak régibb – sokszor már elfelejtett – rétegéhez való alkalmazkodásukról tanúskodnak. A Duna menti ún. román cigányok pl. bizonyos balkáni lánctáncformák hordozói, a Felső-Tisza vidékiek a pásztortáncokkal rokon botolóban jeleskednek, Erdélyben pedig a friss csárdás régies, összefogódzás nélküli formáját (cigány csárdás, csingerita) tartják jellegzetes cigány táncnak.

A K-európai paraszti táncfolklór sok régi elemének megőrzését mutatja az is, hogy a parasztság „cigány” „cigányos” pejoratív jelzője gyakran saját volt hagyományai elavultnak ítélt elemeire vonatkozik, amelyek fokozatosan a cigányok használatába kerültek át. A cigányok ugyanakkor minden új divat gyors befogadói és asszimilálói, tánckultúrájuk ma is eleven, változik, fejlődik éppúgy, mint zenéjük. – Táncéletük teljesen spontán, nem a zárt paraszti szokásrend szabályai szerinti → tánc alkalmak keretében zajlik. Náluk bármikor, bárhol, bármely napszakban sor kerülhet táncra, munka közben csakúgy, mint a halottvirrasztás szüneteiben. Szervezett zenés táncalkalmaik (cigánybál, cigánylakodalom) viszont a helyi parasztság szokásgyakorlatához illeszkednek. Táncaiknak sajátos színt ad a kezdetleges zenekíséret, mely a vokális tánckíséreti módoknak s a spontán zenélés szükségmegoldásainak, a hangszer- és zenekar-imitációknak egész sorát őrizte meg vagy fejlesztette ki (→ bőgőzés, → pergetés). Cigányzenekari kíséretet saját táncaikhoz ritkán s csak a zeneileg fejlettebb magyar cigányok alkalmaznak.

Fotó: Pexels.com