Mit jelentenek ma Magyarországon az identitás megerősítésében a cigány táncok?

Hallgasd élőben!
Az ismeretterjesztésről szép lassan átkerült a hangsúly a kimondott és kimondatlan közös ügyek megtárgyalására azon a kerekasztal-beszélgetésen, amely címében a magyarországi cigány táncok eredetéről szólt és a Nemzetközi Cigány Dal Napját vezette fel. A Szentandrássy István Roma Művészeti Galériában az a kerekasztal-beszélgetés is, amelyen nem csupán a magyarországi cigány tánc eredetéről, de annak jelenéről és jövőjéről is szó esett. A beszélgetésben Balogh Zsolt, Balogh Katesz, Táncos Zsuzsika, Fitos Dezső és Rostás Csaba vett részt, a moderátor Rosonczy-Kovács Mihály volt.
Már a beszélgetés első blokkja is több témát ölelt fel, így nem csupán a cigány tánc eredetéről kaphatott gyorstalpalót az avatatlan – a hallgatóság körében egy-két ilyen akadt csupán –, hanem arról is, ezek a táncok hogyan érkeztek meg a táncházmozgalomba, és mit jelentenek ma Magyarországon az identitás megerősítésében.A 17. századtól vannak írásos feljegyzések a cigány táncokról. A vándorló nép megtartotta a figurakészletet, de a letelepedést követően mindig alkalmazkodtak a befogadó vidékek zenéjéhez és táncához, és azok archaikusabb formáit alakítják át a sajátos előadásmódjuk szerint, miközben minden új táncdivatot is integrálnak.
Azt lehet mondani, hogy bár hetven-nyolcvan százalékban Magyarországon azonosak a figurák, de tempóban, habitusban, eszközhasználatban térségenként jelentősek az eltérések. Mint azt Balogh Katesz magyarázta, Somogyban az arrafelé domináns ugrósok épültek be a cigány táncba, a Felső-Tisza vidékén a botos és eszközös táncok, illetve a csárdás hagyott nyomot a cigány táncon. A folkloristák érdeklődésének középpontjába is ez a vidék került először Martin György nagyecsedi gyűjtései nyomán, így a táncházmozgalmat is először ez a tánckultúra gazdagította. Gyűjtések vannak bőven, húzta alá Fitos Dezső, ám a cigány táncok még nincsenek rendszerbe helyezve, és azon dolgoznak, hogy ez elkészüljön, a táncokat leírják, közkinccsé tegyék, megjelentessék.
Nagy vonalakban Fitos három cigánytánc-stílust különböztetett meg: a kis-magyarországit, az erdélyit és a balkánit, megjegyezve, hogy a dallamvilág egészen a Balkánig terjed. Motivikailag és strukturálisan van közöttük hasonlóság, szögezte le, de az adott közeg átalakítja a tempót és a figurát.A táncművész-koreográfus vonzónak és megtartónak nevezte a cigány kultúrát. „Irigylünk benneteket, mert a kultúra még él a családokban” – fogalmazott, hozzátéve, ez a kultúra él, és mivel reagál a körülöttünk levő világra, nem állandó, hanem változik. A 2000-es évek elején azonban kijelölt egy határt, amikor elkezdődött egyfajta mintakövetés és egységesedés, napjaink felé haladva pedig a hétköznapok tempójához igazodva a táncok is felgyorsultak.
Fotó: Pexels.com
További híreink
2025. július 8.
Immár negyedik alkalommal rendezik meg a Nemzetközi Cigány Dal Napját!
2025. július 8.
Óriási bajba került Galamb Alex, az ország kedvenc roma pékje
2025. július 8.
Roma nemzetiségi hagyományőrző tábort rendeznek július 14. és 18. között, hétfőtől egészen péntekig, 8-tól 16 óráig Bujákon, az Eszterházy Közösségi Téren.
2025. július 8.
Engedd, hogy Krisztus betöltse a szívedet – Roma zarándoklat Mátraverebély-Szentkúton
2025. július 3.
Egy roma fiú történetét vitte színre Csáki Benedek a Parno Graszt dalaival
2025. július 1.
A Pisont név a sportban és a magánéletben is csak a minőséget képviselheti