A muzsikálás mint főfoglalkozás csak a 18. századtól köthető a cigánysághoz
Hallgasd élőben!
A muzsikálás mint főfoglalkozás csak a 18. századtól köthető a cigánysághoz, előtte inkább kiegészítő kereset volt egyéb szakmák mellett. Azáltal, hogy a zenélést cigányok művelték, de magyarok fizették, a magyarok igényeit kellett kiszolgálni, amit ma a világon cigányzeneként ismerünk, az valójában sem nem cigány, sem nem magyar népzene, hanem Bartók Béla szavaival élve „cigányok által előadott népies műzene”. Ez a szolgáltatott zene napjainkban az egész világon a cigányságra jellemző foglalkozás, a műzenét értjük alatta, a jazznek például van egy manouche jazz nevű alműfaja, ami specifikusan a cigányok által játszott jazz-zenét jelenti. Az eredeti cigány zene, amit saját maguk szórakoztatására, saját köreikben űznek, nem azonos a szolgáltatott zenével, bár minden bizonnyal hatással volt rá.
A cigány közösségek zenéje a romák különböző csoportjaiban eltérő, az oláh és magyar cigányok esetében sok hasonlóság van, de a beások zenéje nagyban eltér az első két csoport muzsikájától. A hagyományos cigány zene, a szolgáltatott zenével ellentétben szinte mindig vokális, vagyis nem hangszerekkel kísért zene. Esetleg a kanna és a kanál, valamint a tapsolás, ujjpattogtatás, dobolás (asztallapon, combon, bárhol) és szájbőgőzés jelent ritmikus kíséretet a gyorsabb ütemű nótákhoz. A cigány daloknak két alapvető csoportja van: a vidám, gyorsabb ütemű táncdalok, vagy pergetős nóták, amik a mulatságot szolgálják, és lassú lírai dalok, amik sokszor kesergő, sirató énekeknek a cigány kultúrában, de gyakran egy-egy történet elmesélését szolgálják. A cigány dalok többnyire nem kötött szövegűek, az adott szituációtól, elmesélni kívánt történettől függően nagyon rugalmasan változnak.
A táncdalok lényege, hogy kíséretül szolgáljanak a tánchoz, új hatásokra meglehetősen nyitott műfajról van szó, ami nagy változatosságot mutat mind szövegvilágában, mind a kíséret jellegében, mert a spontaneitás kiemelt jelentőségű. Nem kell ahhoz alkalom, mulatság, hogy egy roma csoport énekelni, dalolni, táncolni kezdjen. Náluk a mindennapok része az, hogy ha összejönnek, akár az utcán, elkezdenek dalolni, táncolni, élvezni az együttlétet. A lassú dalok témája sokféle lehet, vannak olyan szövegek, melyek egy-egy legendát mesélnek el, régebbi korok történeteit mesélik el, de gyakoribb, hogy konkrét élethelyzethez, az előadó saját életéhez kötődő eseményekről, bánatról szólnak.
Fotó: Pexels.com
További híreink
2024. október 10.
Ötvennégy évvel ezelőtt mutatta be először alkotásait Balogh Zsigmond fafaragó, népi iparművész Kondoroson
2024. október 10.
Bachtálo Drom!
2024. október 10.
A TeatRom roma összművészeti fesztivál, amely ötödik éve Borsod megye különböző kistelepülésein kerül megrendezésre
2024. október 10.
Roma népmesék és mondák gyűjteménye!
2024. szeptember 25.
Minden eddiginél több hallgató jelentkezett roma szakkollégistának a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Kaposvári Campusára
2024. szeptember 25.
A cigány népzene másik fontos műfaja a táncdal